Ayrton Senna da Silva: “A versenyzés a véremben van. Az életem részét képezi, egész életemben ezt csináltam, és ez nálam mindenekelőtt áll.”

A brazilok háromszoros világbajnoka ma lenne 50 éves.

Hogyan is indult a páratlan karrier? Aryton Senna gazdag brazil földbirtokos családba született, és már korán érdeklődni kezdett a motorsport iránt. Édesapja bátorítására négyéves korában ült először gokartba, majd 13 évesen indult először versenyen, amit pole pozícióból kezdhetett. 1977 és 80 között több versenyben is részt vett. 1977-ben megnyerte a Dél-amerikai gokartbajnokságot. Ezután búcsút intett hazájának, és 1981-ben feleségével, Lilianéval Európába költözött, és bekapcsolódott két nagy-britanniai Formula Ford 1600-as versenysorozatba, amiket megnyert. E időtájt vette fel a da Silva név gyakorisága miatt édesanyja vezetéknevét.

1982-ben folytatódott a remek Senna szereplés az öreg kontinensen, miután két európai versenysorozatban is nyert, a brit és az európai Formula Ford 2000 bajnokságban. 1983-ban megnyerte a Brit Formula-3-as bajnokságot a West Surrey Racing csapattal, majd a Makaói Nagydíjat is Teddy Yip Theodore versenycsapatával.

A Williamsnél McLarennél, a Brabhamnél és a Tolemannál töltött tesztek után 1984-ben a Toleman versenyzőjeként bemutatkozhatott a Formula–1 versenysorozatban.

Innentől kezdve ismerjük Senna forma1-es pályafutását.

A száguldó cirkusz egyik legnagyobb legendája, Aryton Senna 1994. május 1-én a San Marino-i nagydíjon a verseny 6. körében a Tamburello-kanyart nem tudta bevenni, egyenesen a betonfalnak ütközött. A brazil autóversenyző halálát nem az ütközés, hanem a jobb szemébe fúródó, kerekestül leszakadt felfüggesztés-rúd okozta, megtalálva azt a néhány milliméteres gumírozott helyet, ami a sisak és a rostély között van. A versenyt hosszú időre megszakították, és a brazilt helikopterrel szállították a bolognai kórházba, hivatalosan 18 óra 40 perckor halt meg.

A váratlan és felfoghatatlan tragédia miatt a brazil kormány háromnapos nemzeti gyászt rendelt el, temetésén sok autóversenyző jelent meg, köztük Alain Prost, Damon Hill és Emerson Fittipaldi is. A São Paulói Morumbi temetőben helyezték örök nyugalomra.

Néhány adat a zseniális pilótáról:
Forma 1:

Elso forma 1-es autó: Wiliams-Ford FW08C (1983)
Elso forma 1-es futam: (1984) Rio de Janeiro, Brazília, Toleman-Hart TG183B
Elso forma 1-es gyozelem: (1985) Portugália, Lotus-Renault 97T

41 Grand Prix gyozelem
3-szoros világbajnok (1988. 1990. 1991.)
161 futam
65 pole pozíció
Leggyorsabb kör: 19-szer
Össz világbajnoki pontjai: 614

Év Csapat / # Start Win Pole F Lap Pts Pos
1984 Toleman-Hart #19 14 0 0 1 13 9th
1985 Lotus-Renault #12 16 2 7 3 38 4th
1986 Lotus-Renault #12 16 2 8 0 55 4th
1987 Lotus-Honda #12 16 2 1 3 57 3rd
1988 McLaren-Honda #12 16 8 13 3 90 1st
1989 McLaren-Honda #1 16 6 13 3 60 2nd
1990 McLaren-Honda #27 16 6 11 2 78 1st
1991 McLaren-Honda #1 16 7 8 2 96 1st
1992 McLaren-Honda #1 16 3 1 1 50 4th
1993 McLaren-Ford #8 16 5 0 1 73 2nd
1994 Williams-Renault #2 3 0 3 0 0 –

Összesen :
161 41 65 19 610

(az adatokat a senna.uw.hu-ról vannak).

Néhány emlékezetes pillanat Sennaról:

Senna első F1-es testje 1983-ban:

Senna és Nigel Mansell:

Ritka felvétel 1992-ből, Senna és Michael Schumacher:

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s