Ilyen volt a Williams csapat 2010-es világbajnoki szezonja 1. rész

Bahreintől Montrealig: az útkeresés hónapjai

Hihetetlen izgalmak után Sebastian Vettel sikerével ért véget az idei Forma-1-es világbajnokság. A 2010-es szezonban a legendás brit istálló, a Williams azzal az elképzeléssel vágott neki a szezonnak, hogy több dobogós helyet szerezve a konstruktőrök bajnokságában javítson a tavalyi helyezésén – 2009-ben a hetedik helyen végzett –, és az FW32-esek képesek legyenek felvenni a versenyt az élmezőny csapataival. A célok valóra váltásához leigazolták a mezőny legtapasztaltabb pilótáját, Rubens Barrichellót, illetve a GP2 tavalyi bajnokát, Nico Hülkenberget. Ugyan a dobogós helyek elmaradtak, a grove-i alakulat végül a középmezőny élén végzett – hatodik lett a konstruktőrök mögött –, ráadásul a fiatal német versenyzőnek köszönhetően öt év után pole pozíciót szereztek a Brazil Nagydíjon. Három részes összeállításunkban felidézzük a 2010-es világbajnokság eseményeit, a pilóták nyilatkozatait, valamint a brit istálló magyar szponzorának, a HELL Energy-nek az értékelését.

Az 2010-es év a Williams szempontjából két, egymástól jelentősen eltérő szakaszra osztható. Az idei világbajnokságnak nagy tervekkel vágott neki Frank Williams gárdája, és a nagy célok valóra váltása érdekében két új versenyzőt szerződtettek Nico Rosberg és Kazuki Nakajima helyére. A mezőny legtapasztaltabb pilótájától, a brazil Rubens Barrichellótól azt várták, hogy tudásával minél jobban segítse az istálló fejlesztési munkáit, valamint a versenyeken akár dobogós helyeken végezzen az év során. Az újonc Nico Hülkenbergtől pedig azt remélték, hogy ugyanazt a lendületet láthatják majd tőle, amivel 2008-ban a Forma-3-t, míg tavaly a GP2-t megnyerte.

Az év jól indult a magyar HELL Energy által támogatott csapat számára, hisz az első három futamon pontokat szereztek a pilóták, ám a fejlesztéseikkel rossz irányba mentek el, aminek következtében jelentősen visszaesett a teljesítményük. A fordulópontot a nyolcadik verseny jelentette, hisz a Kanadai Nagydíjat követően változtattak az addigi fejlesztési meneten, jobban bevonták a munkába a veterán brazil Barichellót, aminek aztán meg is lett a kézzel fogható eredménye. Összefoglalónk első részében a Bahreintől Kanadáig tartó szakaszt idézzük fel.

Bahreini Nagydíj

A szezonnyitó időmérő edzésén Barrichello a 11., míg Hülkenberg a 13. helyet szerezte meg. Mindenki úgy értékelte ezt a szereplést, hogy megfelelő alap lehet a másnapi futamra, és mindenki bízott abban, hogy pontszerzőként távozhatnak Bahreinből. Végül elégedettek lehettek, hisz a veterán brazil tizedik lett, ezel megszerezte a csapat első pontját, míg a verseny elején kipördülő Hülkenberg – egyedül az újoncok közül – jól teljesített és a 14. helyen végzett

„Örülök, hogy pontszerzőként mutatkozhattam be új csapatomban, de én többet reméltem. Egy biztos, csak rajtunk múlik, sikerül-e előrébb lépnünk“ – értékelte első versenyét Barrichello.

Ausztrál Nagydíj

Már a második futam időmérőjén sikerült a csapatnak bekerülnie Barrichello révén a Q3-ba, aki végül a nyolcadik rajtkockát tudta megszerezni. A futamon aztán a mezőny nagy része csak egyszer cserélt kereket, míg a brazil kétszer, így hiába volt végig az egyik leggyorsabb a pályán, végül a 8. helyen végzett, azaz újabb pontokat szerzett. „Az autó végig elég jó volt. Továbbra is pontokat kell gyűjtögetnünk, mielőtt célba vennénk a dobogót“ – jelentette ki Barrichello elégedetten. Hülkenberg viszont csak a 15. helyről rajtolhatott, és a versenyen már az első körben kilökte őt a japán Kobajashi.

Maláj Nagydíj

Végre a német újonc is megmutatta az oroszlánkörmeit az ifjú német: Hülkenberg a meglehetősen kaotikus időmérőn az 5. rajthelyet szerezte meg, míg az eddig a csapat pontjait szerző Barrichello a hetedik lett, így joggal bízott a csapat abban, hogy akár még a dobogóra is felállhat valamelyik pilótájuk. A verseny aztán elég kijózanítóra sikeredett, hisz Barrichello előbb elrontotta a rajtját, majd az autója nem volt képes a korábban megszokott teljesítményre, így végül a 12. helyen zárt. Hülkenberg is csak a szerencséjének köszönhette, hogy végül sikerült a 10. helyen végeznie, hisz pályafutása első F1-es pontját annak köszönhette, hogy több versenyző kiesett előle. „Sokkal többet reméltem a versenytől és csak azért szerezhettem meg első pontomat, mert a mi autónk megbízhatóbb volt, mint másoké. Jelen pillanatban egyszerűen nincs meg a kellő tempónk“ – közölte a német pilóta.

Kínai Nagydíj

Az első igazán kijózanító pofont az esős kínai futamon kapta meg a Williams. Egyik versenyzőjük sem jutott be a legjobb tíz közé a kvalifikáción – Barrichello 11., míg Hülkenberg a 16. helyről rajtolhatott -, ám a versenyen a szezonban először pont nélkül maradt a grove-i alakulat, amely több rossz döntést is hozott a verseny során. Sőt, ami a gondokat talán mindennél jobban megmutatta, Hülkenberget még az újonc Lotus volánja mögött Heikki Kovalainen is megelőzte. „Nem úgy alakult számunkra a verseny, ahogy azt terveztük. A verseny elején egyből a bokszba hívott a csapat a köztes esőgumikért, ami rossz döntésnek bizonyult, és ez alapvetően meghatározta a versenyünket“ – kesergett Barrichello, míg német csapattársa sokkal keményebben mondta ki ítéletét: „Az eredmény tekintetében sehol sem vagyunk ahhoz képest, ahol lenni szeretnénk.“

Spanyol Nagydíj

Folytatódott a csapat mélyrepülése: Barrichello már a Q1-ben kiesett – a 17. helyet szerezte meg, holott a csapat számtalan újítást vetett be -, míg Hülkenberg legalább a 13. helyről vághatott neki a barcelónai futamnak. A veterán brazil talán élete egyik legjobb futamát teljesítette a versenyen, hisz nyolc pozíciót javítva rajthelyén, végül a két pontot érő 9. helyen zárta a nagydíjat. Ezzel szemben a többször is hibázó Hülkenberg csak 16. lett. „Az első kiállásom után leszaladtam a pályáról és megrongáltam az autót, a sérülés pedig alaposan visszavett a leszorítóerőből. Attól a ponttól fogva esélytelen voltam arra, hogy értékelhető teljesítményt nyújtsak“ – vallotta be a futamot követően a GP2 tavalyi bajnoka. Üröm volt az örömben, hogy Barrichello abroncsainak kopása miatt alig tudott célba érni, azaz az FW32-es egyensúlyával a futam végére komoly problémák voltak. „Az utolsó öt körben már komoly gumigondjaink voltak. Ha ez nincs, még közelebb érhettem volna az előttem befutókhoz. Sürgősen ki kell elemeznünk a dolgokat, hogy ilyen többet ne fordulhasson elő“ – közölte a brazil, aki egyben felhívta a csapat figyelmét arra, hogy az FW32-sek fejlesztésében változtatni kell.

Monacói Nagydíj

Az év egyik, ha nem a legfontosabb futamán sokkal jobban teljesítettek az időmérőn a Williams pilótái, mint előzőleg: Barrichello visszatért a legjobbak közé 9. rajthelyével, míg Hülkenberg éppen hogy lemaradt a Q3-ról, így a 11. helyről rajtolhatott a hercegségben. A verseny viszont rémálommá vált a brit istálló számára: Hülkenberg mára felvezető körében technikai gondokkal küzdött, visszaesett a mezőny végére a startot követően, majd az első körben az alagút falának csapta az autóját. Barrichello fantasztikusan rajtolva feljött a hatodik helyre, majd a 28. körben kormánygondok miatt ő is a korláton végezte, és kiesett. Nem volt véletlen, hogy a dühös brazil egyszerűen kidobta a hibás kormányt autójában az ütközést követően. „Ami ma történt, arra szavak sincsenek. Hiába rajtoltam jól, az autó a bokszkiállás után különösen kezdett viselkedni, a kormány szép lassan kis híján használhatatlanná vált. Most meg kell vizsgálnunk az autót, hogy megtudjuk, vajon mi az oka a sorozatos technikai gondjainknak“ – fogalmazott meglehetősen dühösen Barrichello.

Török Nagydíj

Az idei szezon mélypontja, ahol egyik pilótának sem volt esélye sem az időmérőn – Barrichello 15., míg Hülkenberg a 17. helyről rajtolhatott -, sem pedig a futamon – a brazil 14., míg a német 17. helyen végzett – a jó szereplésre. A vasárnapi versenyen már az első körben mindkettőjüknek technikai problémája akadt. „Rögtön gondom volt a kuplunggal, így sok jóra nem számíthattam a futamon. Sürgősen ki kell vizsgálnunk az egész hétvégét, és megoldást kell találnunk a hibákra, hogy a következő versenyeken előrébb léphessünk“ – jelentette ki Barrichello, míg csapattársa is az FW32-sek teljes átvizsgálását szerette volna elérni. „Nagyon rossz hétvégét zártunk, és úgy érzem, ha mindenki összefog, meg fogjuk találni az eredményes szerepléshez vezető utat“ – közölte Hülkenberg.

Kanadai Nagydíj

A grove-i alakulat jelentősen változtatott a fejlesztések addigi irányán, és Montreal utcai, ám gyors pályáján bebizonyosodott, hogy jófelé indult el a csapat. Az időmérőn éppencsak lemaradtak a pilóták a Q3-ról – Barrichello 11., míg Hülkenberg a 12. helyről kezdhette a futamot -, a vasárnapi versenyen sokkal versenyképesebbnek bizonyult a Williams, és ha a német versenyzőt nem büntetik meg a bokszban való sebességtúllépésért, akkor biztosan pontszerzőként zárja a Kanadai Nagydíjat. „A nyolcadik voltam már, amikor a Sutillal való csatában megsérült az első szárnyam, így be kellett mennem a bokszba. Második szervizelésemkor átléptem a sebességhatárt, amiért jogosan kaptam áthajtásos büntetést, és csak magamat okolhatom, hogy nem sikerült pontot szereznem“ – tartott a futam után önvizsgálatot Hülkenberg. Barrichello megint rosszul rajtolt, ám fantasztikusan vezetve visszaért a legjobbak közé, amikor ütközött Alguersuarival, megsérült a fékje, így végül csapattársa mögött a 14. helyen végzett.

Ám ekkor már érezhető volt az, hogy Barrichello irányításával megfelelő irányt vett az FW32-sek fejlesztése, és a csapat vezetői abban bíztak, hogy az európai versenyeken ismételten a pontokért fognak csatázni a középmezőny helyett. Ekkor Barrichello 7 ponttal a 12., míg Hülkemberg 1 ponttal a 17. helyen állt a világbajnokságban, míg a Williams 8 ponttal a nyolcadik volt a konstruktőrök között.

És Valenciában valóban eljött a várva várt feltámadás…

Kiadja: Hell Energy Magyarország Kft.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s