Ilyen volt a Williams csapat 2010-es világbajnoki szezonja 2. rész.

Valenciától Abu-Dzabiig: pole pozíció, és ami mögötte van

Hihetetlen izgalmak után Sebastian Vettel sikerével ért véget az idei Forma-1-es világbajnokság. A 2010-es szezonban a legendás brit istálló, a Williams azzal az elképzeléssel vágott neki a szezonnak, hogy több dobogós helyet szerezve a konstruktőrök bajnokságában javítson a tavalyi helyezésén – 2009-ben a hetedik helyen végzett –, és az FW32-esek képesek legyenek felvenni a versenyt az élmezőny csapataival. A célok valóra váltásához leigazolták a mezőny legtapasztaltabb pilótáját, Rubens Barrichellót, illetve a GP2 tavalyi bajnokát, Nico Hülkenberget. Ugyan a dobogós helyek elmaradtak, a grove-i alakulat végül a középmezőny élén végzett – hatodik lett a konstruktőrök mögött –, ráadásul a fiatal német versenyzőnek köszönhetően öt év után pole pozíciót szereztek a Brazil Nagydíjon. Három részes összeállításunkban felidézzük a 2010-es világbajnokság eseményeit, a pilóták nyilatkozatait, valamint a brit istálló magyar szponzorának, a HELL Energy-nek az értékelését.

Az 2010-es év első nyolc versenyét követően a Williams a fejlesztéseknél új irányt vett – Rubens Barrichello a lehető legaktívabban vett részt az újítások kifejlesztésében -, és ez meghozta a várt áttörést. A szezon hátralévő részében öt év után pole pozíciót szezett a csapat Brazíliában – Nico Hülkenberg több mint egy másodpercet vert az egész mezőnyre -, míg a pilóták több alkalommal is csak egy hajszállal maradtak el a dobogós helyektől. Sőt, a tíz futam időmérőin valamelyik versenyző mindig bejutott a Q3-ba, az esetek többségében mindketten a tíz között végeztek. A remek teljesítménynek köszönhetően végül sikerült megszerezniük a konstruktőrök bajnokságában a hatodik helyet, egy ponttal megelőzve a félidőben még fölényesen előttük álló Force Indiát. Rubens Barrichello – aki a Belga Nagydíjon a 300. futamát teljesítette, ami abszolút csúcs a sportágban – az egyéni pontversenyben végül a tizedik helyen végzett, míg a Forma-1 légkörét megszokó Nico Hülkenberg is feljött a 14. helyre. A szezon végén a csapat megvált a fiatal német versenyzőtől, és Rubens Barrichello mellé a GP2 idei bajnokát, a venezuelai Pastor Maldonadót szerződtette le a brit istálló.

A magyar HELL Energy által támogatott grove-i alakulat mindig is szívesen vett részt különböző jótékonysági akciókban, így senkit nem lepett meg, hogy két alkalommal is – Szingapúrban és Interlagosban – olyan, rászoruló gyermekekért küzdő alapítvány lógóit tették fel az autóikra. Nico Hülkenberg pedig vállalta, hogy a DEKRA nagykövete lesz a biztonságos autózásról szóló kampányukban. Különösen a fiatalok vannak kitéve a baleseteknek, hisz náluk még a tapasztalatlanság és a vezetői rutin hiánya tovább fokozhatja a rájuk leselkedő veszélyeket” – közölte Hülkenberg.

A Williams több elismerésben is részesült az év folyamán, többek között megkapták a kommunikáció Oscarját is. A brit istálló többek között a McDonalds, a Santander illetőleg több más világcéget megelőzve elnyerte a kommunikációs tevékenységéért járó legmagasabb elismerést, a PR Week Award kitüntetést.

Nézzük, miként sikerült a 2010-es évad második fele a legendás csapatnak.

Európa Nagydíj

Az első igazi áttörést Valenciában érte el a Williams, ahova számos, már veterán brazil pilótájuk segítségével kidolgozott újításokkal érkeztek a groveiak. Ennek köszönhetően már az időmérőn remekelt a két versenyző: ezredre azonos időt autózva végül Nico Hülkenberg a 8., Rubens Barrichello a 9. rajtkockából vághatott neki a futamnak. Vasárnap aztán kis híján dobogón végzett a brazil versenyző, noha ez nem sikerült, végül az előkelő negyedik helyen végzett. Úgy tűnik, a mérnökeink megtalálták a helyes fejlődési irányt, és azt remélem, hogy az idény hátralévő futamain is képesek leszünk hasonló teljesítményre“ – jelentette ki boldogan Barrichello. Hülkenbergnek sem sok hiányzott a pontszerzéshez, ám hét körrel a vége előtt kigyulladt a kipofogója, így kénytelen volt feladni a futamot. Nem véletlenül volt elégedett a csapat technikai igazgatója. „Mindkét autónk nagyon jól működött, és a versenyzők is hibátlan teljesítményt nyújtottak. Sajnos Nico autójának kipufogója meghibásodott, ami a pontszerzésébe került“ – nyilatkozta Sam Michael.

Brit Nagydíj

A csapat hazai versenyén a megtáltosodott Barrichello ismét bekerült a kvalifikáción a legjobbak közé – végül a 8. rajthely lett az övé -, míg Hülkenberg a 13. legjobb időt érte el. A silverstone-i verseny aztán a legszebb reményeket is felülmúlta, hisz ebben az évben először mindkét pilóta pontszerzőként zárt: Barrichello 5. lett, Hülkenberg pedig a 10. helyen zárt.  Nem véletlenül mondta a versenyt követően a brazil pilóta, hogy végre rátaláltak a helyes útra. „Nagy erőfeszítésünket siker koronázta, és az is mutatja, hogy jó irányba haladunk, hogy immár két verseny óta a legjobb ötben végzünk. Van még hova javulnunk, de a mai teljesítményünkkel elégedettek lehetünk“ – vélekedett Barrichello.

Német Nagydíj

Mindenki a jó folytatásban reménykedett Hockenheimben, amit tovább erősített az időmérőn bemutatott parádé, hisz mindkét versenyző bejutott a Q3-ba: Barrichello a 8., Hülkenberg 10. helyről várhatta a vasárnapi rajtot. A futamon aztán már az induláskor elszálltak a pontszerzés reményei: mind Barrichello, mind Hülkenberg elrontotta a startot, annyira, hogy végül előbbi a 12., míg a fiatal német a 13. pozícióban zárt. „Már a rajt után pozíciókat veszítettünk, és hiába alkalmaztunk különböző stratégiákat a két versenyzőnknél, nem tudtak előrébb kerülni, mert senki sem hibázott a vetélytársak közül“ – ismerte el Sam Michael technikai igazgató.

Magyar Nagydíj

A 25. jubileumi Magyar Nagydíjon aztán kárpótolták magukat a groveiak. Az időmérőn ugyan Barrichello csak a 12. rajthelyig jutott, ám Hülkenberg 10. lett, előre vetítve, nagy dobásra készül a Hungaroringen. Nos, vasárnap a német parádézott, meg sem állt a hatodik pozícióig – végül ez lett 2010-ben a legjobb eredménye -, míg Barrichello egy soha nem felejthető előzési manőver után – Michael Schumacher kis híján 300 km/h-ás sebességnél a falra kente – a szintén pontszerző 10. helyen végzett. „Nagyon boldog vagyok az eredményem miatt, az autó versenyképes volt, és én sem hibáztam. Ezzel az eredménnyel a hátam mögött jó érzés elmenni szabadságra, hogy majd visszatérve hasonló módon folytassam a szezon második felét“ – fogalmazott a fiatal német.

Belga Nagydíj

Legendás pálya, legendás versenyző. Spa idén arról is nevezetessé vált, hogy Rubens Barrichello ünnepi, 300. versenyhétvégéjét teljesítette. A jubiláló brazil a 7. rajthelyet szerezte meg, amit szinte megkoronázott Hülkenberg 9. ideje, így ismét adva volt minden ahhoz, hogy mindkét versenyző pontszerzőként zárja a belga versenyt. Aztán semmi sem lett az álmokból, ugyanis Barrichello az esőben már az elején ütközött Alonsóval, és kiesett, míg Hülkenberg végigszenvedve a futamot, végül a 14. helyen zárt. „Hiába van nagy tapasztalatom, egyenesen belementem Alonsóba. Nagyon sajnálom, hogy tönkretettem a versenyét. Pedig ezen a hétvégén minden jól alakult a számunkra, jó eredményeket értünk el az edzéseken, ám a befejezés nem sikerült. Annak ellenére, hogy nem sikerült a jubileumi 300. futamom, bízom abban, majd a 301. versenyem jól sikerül“ – értékelte jubileumi versenyét a veterán brazil.

Olasz Nagydíj

Sokan féltették a sok újítással érkező Williamst, hogy a szezon leggyorsabb ringjén, Monzában nem bírja majd a tempót a versenytársakkal. Aztán frappáns választ adott a kétkedőknek a két pilóta. Előbb az időmérőn jutottak be mindketten a Q3-ba – Barrichello 10. rajthely, Hülkenberg 8. rajtkocka -, majd a versenyen sem adták alább a pontszerzésnél: a német versenyző remekül vezetve a 7., míg csapattársa a 10. helyen végzett. „Nagy csatát folytattam Webberrel, aki egy pillanatra sem hagyott fel az üldözésemmel. Ez hatalmas energiákat mozgósított bennem, és nagyon izgalmas támadás-védekezést láthattak a nézők. Remekül sikerült a bokszkiállásom is, így teljesen elégedett vagyok az elért eredményemmel“ – vélekedett Hülkenberg. A dupla pontszerzéssel a brit istálló 11 pontra megközelítette a konstruktőrök világbajnokságában a 6. helyen álló Force Indiát.

Szingapúri Nagydíj

A szezon egyetlen, végig villanyfényben rendezett futamán folytatódott a Williams tündérmeséje, noha az edzések alapján mindenre lehetett számítani, csak az újabb duplázásra nem. Főleg úgy, hogy Hülkenberg autójában váltót kellett cserélni, így csak a 17. helyről vághatott neki a versenynek. Barrichello hozta a „szokásost“: megszerezte 6. rajthelyet. A futam aztán kettejük közül a fiatal németnek sikerült jobban, hisz végül a tizedik helyig jött fel, míg brazil csapattársának persze egy pillanatig sem kellett szégyenkeznie, hisz megtartva rajthelyét a hatodik lett. „Ha valaki az időmérőt követően azt mondja nekem, hogy a tizedik helyen fogok végezni és pontot szerzek, azonnal elfogadtam volna“ – vallotta be Hülkenberg, míg csapattársa is elégedett volt a szingapúri duplázással, aminek köszönhetően a brit istálló a konstruktőrök versenyében már négy pontra megközelítette az összetettben a 6. helyen álló Force Indiát.

Japán Nagydíj

A meglehetősen kaotikus japán időmérőn – a szombati a zuhogó eső miattel is maradt, a futam előtt pár órával rendezték meg végül a kvalifikációt – ismét a legjobb tízben végzett a Williams két pilótája: Barrichello a 7., míg Hülkenberg a 9. idő autózta. A futamon aztán a német versenyző 200 métert sem tehetett meg – az orosz Petrov felöklelte -, míg a végig szenvedő brazil a 9. helyen végzett. „Egyszerűen nem értem mi volt az autómmal, csúszkált végig a futam alatt. Egy a lényeg, sikerült két pontot szereznem, de én ennél többre számítottam“ – fogalmazta meg meglehetősen vegyes érzéseit a veterán brazil.

Ám ez a két pont nagyon fontos volt, ugyanis Barrichello az egyéni világbajnokságban hat pontra megközelítette a 10. helyen álló Adrian Sutilt, másrészt a Williams immár kézzel fogható közelségbe, két pontra került a konstruktőrök versengésében a Force Indiához.

Koreai Nagydíj

Az idei szezonban debütáló jeonnami ringen a Williams két versenyzője végig a biztonságra és a pontszerzésre törekedett. Az időmérőn Barrichello éppenhogy befért a Q3-ba – 10. rajthelyet szerezte meg -, míg Hülkenberg éppenhogy kiszorult a legjobb tízből – 11. rajtkocka -, így reális esélyekkel várták a futamot. Nos, a Williams versenyzői végig taktikusan küzdve elkerültek minden ütközést és veszélyt az eső miatt kaotikus Koreai Nagydíjon, és végül kettős pontszerzéssel zárták az idei szezon tizenhetedik fordulóját: Barrichello 7., míg Hülkenberg 10. lett. „Nagyon kemény futamon vagyunk túl, amelyen végig versenyképesek voltunk. Ilyen körülmények között elégedett vagyok, hogy mindketten pontszerző helyen tudtuk befejezni a futamot“ – nyilatkozta a versenyt követően Barrichello, aki ezzel a teljesítményével leelőzte Sutilt az egyéni világbajnokságon, míg a konstruktőröknél Liuzzi jó szereplése miatt három pontra nőtt a brit alakulat hátránya a Force India mögött.

Brazil Nagydíj

Öt éve vártak erre a pillanatra a Williams-nél: Nico Hülkenberg a teljes mezőnyre több mint egy másodpercet verve megszerezte a pole pozíciót. „Elképesztő, még mindig nem vagyok képes elhinni, hogy megcsináltam. Egyértelműen jó döntés volt feltenni a slickeket a Q3 végén, és amikor a mérnököm a fülemre szólt, hogy már csak egy köröm maradt, akkor tudtam, hogy most aztán mindent bele kell adnom. Ez egy csodálatos pillanat a csapat számára“ – fogalmazott a Williams újonca, míg Patrick Head a világra szóló eredmény ösztönző hatását emelte ki. „Ugyan még nem bontunk pezsgőt, de ez fantasztikus eredmény a csapatnak. A gyárban és itt is mindenki keményen dolgozik, hogy ismét élcsapat legyünk, ez pole pozíció mindenki számára rendkívül ösztönzően hat“ – lelkendezett a műszaki igazgató. A hazai pályán versenyző Barrichello sem panaszkodhatott, hisz 6. rajthelye mindenképpen elismerésre méltó eredmény volt. A versenyen aztán visszaesett mindkét pilóta: Hülkenberg végül 8., míg a hazai versenyén mindig balszerencsés Barrichello csak a 14. helyen zárt. A brit istálló a GP2 tavalyi bajnokának pontjaival megelőzte a konstruktőrök versenyében a Force Indiát, és egy futammal a bajnokság vége előtt feljött a hatodik helyre.

Abu-Dzabi Nagydíj

Aí2010-es világbajnokság zárófutamára egyetlen céllal érkezett a Williams: megőrizni a konstruktőrök között a hatodik helyüket. Egész hétvégén mindent ennek rendeltek alá, és hiába lett 7. Barrichello az időmérőn – Hülkenberg a 15. rajtkockát szerezte meg –, kizárólag a Force India versenyzőire figyeltek. Miután Liuzzi már az első körben kiesett, és Sutil a kötelező kerékcserét követően Barrichello megelőzte, így az sem jelentett problémát, hogy a versenyt végül a brazil a 12., míg Hülkenberg a 16. helyen fejezte be. „Az volt a fő célunk, hogy mindenképpen legyőzzük a Force Indiát, és bebiztosítsuk a hatodik helyünket a konstruktőrök versenyében. Nos, ez sikerült, csak azt sajnálom, hogy nem sikerült kiautóznom az FW32-esben lévő lehetőségeimet. Nagyon jót csatáztam Adrian Sutillal, aki a hosszú első etapját követően éppen elém tért vissza a pályára, de a négyes kanyarban sikerült leelőznöm őt a külső íven“ – közölte Barrichello.

A csapat három legismertebb vezetője közül nem mindenki volt elégedett a konstruktőrök között megszerzett hatodik hellyel, noha az évad felénél még szinte reménytelennek látszott a Force India megelőzése.

„A Force Indiát megelőzve végül sikerült megtartanunk a hatodik helyünket a konstruktőrök világbajnokságában. Nagyon köszönöm a csapat egészéves áldozatos munkáját“ – értékelt meglehetősen visszafogottan Patrick Head műszaki igazgató

„Nagyon fontos volt, hogy megőrizzük a hatodik helyünket a konstruktőrök között. Egyrészt az a célunk, hogy minél jobban szerepeljünk, és a közvetlen vetélytársainkat legyőzzük, mint jelen esetben a Force Indiát, ugyanakkor arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy minél előrébb vagyunk a rangsorban, annál több pénzt kapunk a FOM idei bevételeiből. Nagyon rosszul kezdtük az évet, de szerencsére menet közben új irányt vett a fejlesztésünk. Megértettük az autó viselkedését, és attól kezdve folyamatosan javult a teljesítményünk“ – mondta az elégedett Sam Michael technikai igazgató.

A legendás csapatfőnök, Frank Williams viszont abszolút nem volt megelégedve az istálló 2010-es szereplésével, és az általa gyengébb teljesítménynek szerinte a rosszul megépített karosszéria a fő oka. „Nem mondanám egyértelműen azt, hogy elégedett vagyok a hatodik helyezéssel. Ez nem az, ahol lenni akarunk. Olyan versenyautót építettünk, ami egyszerűen nem volt elég versenyképes, és ha az autó sincs az élen, az egyértelműen azt jelenti, hogy nem elég jó“ – hangzott a talán túl szigorú főnöki értékelés.

A  2010-es Forma-1-es világbajnokság egyéni pontversenyében Rubens Barrichello végül a 10. lett 47 pontjával, míg az újonc Nico Hülkenberg 22 pontot szerzett, ami a 14. helyre volt elég. A Williams a konstruktőrök között a megszerzett 69 pontjával egy helyet javítva 2009-hez képest a hatodik lett.

A Williams 2010-es versenyautója

Név: FW32

Tervezők: Sam Michael (technikai igazgató), Ed Wood (vezető tervező) Jon Tomlinson (aerodinamikai vezető)

Alváz: szénszálas és méhsejt vegyítéséből kialakított szerkezet, amely tökéletesen megfelel az FIA szilárdsági előírásainak
Első felfüggesztés: szénszálas kettős keresztlengőkaros rendszer

Hátsó felfüggesztés: kettős keresztlengőkaros

Átvitel: hét sebességes szekvenciális zökkenőmentes félautomata, előre és hátrameneti fokozat, elektro-hidraulikus működtetésű
Kuplung: szén multi-lemez

Kerekek: kovácsolt magnézium

Gumiabroncsok: Bridgestone Potenza, F 325mm széles, 375mm széles R

Fékrendszer: 6 dugattyús, szénszálas féktárcsák és fékbetétek

Elektronikus rendszerek: FIA szabványos elektronikus vezérlő egység

Hűtőrendszer: alumínium olaj, a víz, és sebességváltó radiátorok

Pilótafülke: Driver hatpontos biztonsági öv és 75mm vállpántokkal (HANS-rendszer) kivehető, a vezető alakjára formált szénszálas ülés

Motor: Cosworth V8-as 2,4 literes, 90 °-os V8-as

Tömege: 620 kg (beleértve a vezetőülést is)

Üzemanyag: BP

Kiadja: Hell Energy Magyarország Kft.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s